Tisíce študentov preverili svoje finančné vedomosti.
Finančná gramotnosť už dávno nie je len doplnkovým predmetom či „mäkkou“ témou – stáva sa základnou výbavou mladého človeka. Potvrdzuje to 13. ročník Finančnej olympiády, do ktorej sa v tomto školskom roku zapojilo 9 683 študentov z 370 stredných škôl po celom Slovensku. Finančnú olympiádu organizuje Nadácia PARTNERS a jej cieľom je zvýšiť finančnú gramotnosť mladých ľudí a pripraviť ich na zodpovedné finančné rozhodovanie v každodennom živote.
Trojkolová súťaž vyvrcholila koncom apríla (30. apríla 2025) prezenčným finálovým kolom. Študenti sa museli spoľahnúť výhradne na svoje vedomosti, bez pomôcok či internetu. Výhercovia získali finančné odmeny pre seba, svojich učiteľov a školy – spolu 9 000 €.
Prieskum medzi účastníkmi: mladí túžia po investovaní a finančnej slobode
Finančná olympiáda nie je len o vedomostiach – je zároveň príležitosťou nahliadnuť do toho, ako mladí ľudia premýšľajú o peniazoch, budúcnosti a zodpovednosti. Organizátori preto medzi účastníkmi realizovali anonymný prieskum, ktorý odhalil viac než len štatistiky – ukázal postoje k financiám nastupujúcej generácie:
- Dve tretiny (69 %) študentov chcú vedieť, ako si tvoriť rezervu a správne šetriť.
- Skoro rovnaký počet (68 %) túži porozumieť investovaniu.
- Viac ako polovica (60 %) sa o financiách rozpráva najmä s rodinou.
- Každý ôsmy študent priznáva, že o peniazoch sa nerozpráva s nikým.
Pre mladých respondentov nie je finančná gramotnosť abstraktný pojem. Naopak – vnímajú ju ako praktickú výbavu do života. Znamená pre nich schopnosť hospodáriť, plánovať, vytvárať si rezervy, ale aj orientovať sa v ponuke finančných produktov a vyhnúť sa zbytočným chybám. „Z finančnej sféry ma najviac zaujíma tvorba pasívneho príjmu a nezávislosť. Nechcem byť odkázaný na dôchodok od štátu,“ uviedol Šimon Mikuš, študent, ktorý sa umiestnil na 5. priečke.
Pedagógovia: deti sa učia rýchlejšie než dospelí
Za každým úspešným študentom stojí pedagóg, ktorý v ňom rozvíja zvedavosť, dôveru aj chuť vzdelávať sa nad rámec osnov. Finančná olympiáda nie je výnimkou – jej výsledky sú dôkazom každodennej, často neviditeľnej práce učiteľov, ktorí sa téme financií venujú systematicky a s nadšením.
Dôkazom je aj Gymnázium M. R. Štefánika v Nových Zámkoch, ktorého študenti obsadili hneď dve víťazné priečky. Pedagogička Miriam Krásna hovorí, že úspech nie je náhoda: „Máme tri krúžky mladých ekonómov, kde sa venujeme nielen ekonomickým, ale aj finančným témam. Olympiáda nás motivuje – je to súťaž, ktorá má zmysel a prináša výsledky.“
Podobné skúsenosti má aj Monika Hazuchová, pedagogička z Gymnázia M. M. Hodžu v Liptovskom Mikuláši. Vníma Finančnú olympiádu ako spätnú väzbu pre školu, učiteľov aj žiakov: „Finančná olympiáda je zrkadlom – ukáže, ako na tom skutočne sme. Zaujímavé je, že deti ju berú často vážnejšie než niektoré klasické predmety. Je pre nich relevantná, praktická a motivujúca.“
Silné postrehy ponúka aj Beáta Strelcová z Gymnázia Konštantínova v Prešove. Podľa nej dnešní tínedžeri vnímajú svet financií oveľa sebavedomejšie než ich rodičia: „Mladí sú dnes v oblasti financií prirodzenejšie zorientovaní. Narodili sa do digitálneho sveta, menej sa boja, rýchlejšie sa učia a sú ochotní viac riskovať. Aj preto je dôležité, aby sme ich vedeli správne usmerniť.“
Finančná gramotnosť ako priorita: Študenti chcú vedieť viac – a systematicky
Téma finančnej gramotnosti dnes mladých oslovuje nielen ako užitočná zručnosť, ale ako nevyhnutná súčasť ich budúcnosti. Až 85 % študentov verí, že by sa mala vyučovať na všetkých školách – ideálne už od základnej. Mnohí z nich volajú po moderných formách vzdelávania: interaktívnych kurzoch, online nástrojoch, hrách či videách, ktoré by dokázali prakticky vysvetliť aj zložitejšie témy. Ako výstižne zhrnula pedagogička Svetlana Bednářová z Rimavskej Soboty: „Ak by Finančná olympiáda mala záštitu ministerstva školstva, mala by ešte väčší dosah. Potenciál tu je.“
Pre mnohých účastníkov sa Finančná olympiáda stala viac než len súťažou – bola štartovacou čiarou k lepšiemu pochopeniu vlastnej budúcnosti. Ukázala im, ako veľmi dokážu ovplyvniť svoju finančnú realitu, ak sa naučia správne rozhodovať. „Venoval som sa tejto téme už od základnej školy. Finančná gramotnosť je základ, ak chcem byť nezávislý,“ uviedol víťaz súťaže Miroslav Štencl.
„Najväčšou motiváciou pre mňa bolo naučiť sa správne narábať s peniazmi – to je vedomosť, ktorá mi ostane na celý život,“ doplnil druhý finalista Adam Flimel.
Víťazi 13. ročníka Finančnej olympiády:
- miesto – Miroslav Štencl, Gymnázium A. K., Banská Štiavnica
Pedagóg: Mgr. Martin Číž
Odmena: 1 000 € pre študenta, 1 000 € pre pedagóga, 1 000 € pre školu - miesto – Adam Flimel, Gymnázium M. R. Štefánika, Nové Zámky
Pedagóg: Mgr. Miriam Krásna
Odmena: 800 € pre študenta, 800 € pre pedagóga, 800 € pre školu - miesto – Marcel Borik, Gymnázium M. R. Štefánika, Nové Zámky
Pedagóg: Mgr. Miriam Krásna
Odmena: 600 € pre študenta, 600 € pre pedagóga, 600 € pre školu - miesto – Tomáš Hazucha, Gymnázium M. M. Hodžu, Liptovský Mikuláš
Pedagóg: Mgr. Monika Hazuchová
Odmena: 400 € pre študenta, 400 € pre pedagóga, 400 € pre školu - miesto – Šimon Mikuš, Spojená škola, Školská 7, Banská Bystrica
Pedagóg: Ing. Ľubomíra Grossmanová
Odmena: 200 € pre študenta, 200 € pre pedagóga, 200 € pre školu