HRY, PRAVIDLÁ A TRIKY, KTORÉ FUNGUJÚ
Začať treba skôr, než si myslíme
Deti už v predškolskom veku vnímajú zásluhový princíp či schopnosť odložiť si odmenu na neskôr. „Vo veku dvoch-troch rokov sa môžeme s deťmi rozprávať o základných hodnotách, ako je úcta, rešpekt alebo trpezlivosť. Keď už začnú počítať a rozumieť číslam – okolo siedmich rokov –, je čas začať hovoriť o cenách a hodnote peňazí,“ vysvetľuje Matej Kovařík, odborník na rodinné financie zo spoločnosti PARTNERS. Od približne 12 rokov by už podľa neho malo prísť aj plánovanie či rozhovory o budúcnosti.
Vreckové ako nástroj zodpovednosti
Vreckové je jedným z najpraktickejších nástrojov finančnej výchovy. „Má slúžiť na túžobné výdavky dieťaťa, nie na základné potreby, ktoré zabezpečujú rodičia. Je dôležité rozobrať s dieťaťom, na čo peniaze minulo, či všetko, alebo si časť odložilo. Vďaka tomu sa učí plánovať a premýšľať o svojich prioritách,“ hovorí Matej Kovařík. Rodičia by však nemali vreckové podmieňovať upratovaním alebo známkami – peniaze nemajú byť nástrojom manipulácie, ale prostriedkom na budovanie zodpovednosti. Odmena za úspech by mala byť radšej zážitok alebo vec, ktorá má pre dieťa skutočnú hodnotu.
Hry a praktické príklady
Deti sa učia najlepšie vtedy, keď ich to baví. Rozhovory o peniazoch preto nemusia byť vážne sedenia za stolom – oveľa účinnejšie je, ak rodičia využijú bežné situácie zo života alebo hravú formu. Hry či malé úlohy vedia zrozumiteľne ukázať, že peniaze nie sú len mince a bankovky, ale nástroj, pri ktorom treba premýšľať. „Keď sa s deťmi hráme, učia sa prirodzene. Nemajú pocit, že ich poučujeme, a pritom získavajú skúsenosti, ktoré im zostanú na celý život,“ vysvetľuje finančný odborník Matej Kovařík zo spoločnosti PARTNERS.
- Hra na obchod – rodič hrá predavača a dieťa zákazníka. Učí sa, že každý tovar má inú cenu a musí si vybrať, na čo mu peniaze stačia.
- Spoločenské hry – Monopoly či Dostihy a stávky rozvíjajú schopnosť plánovať a zvažovať riziko. Deti sa zároveň učia rozprávať o tom, prečo vyhrali alebo prehrali.
- Rodinné nákupy – pri bežnom nákupe v potravinách môžu deti hľadať lacnejšie alternatívy alebo počítať, koľko z rozpočtu ide na potraviny.
- Pravidlo 50 : 50 – pri peniazoch od starých rodičov či počas sviatkov polovicu dieťa minie na radosť, druhú polovicu si odloží.
Preto je dôležité od detstva komunikovať nákupy, množstvo položiek v obchode, svoje finančné možnosti. „Ak dieťa pochopí, že každý má iné možnosti a priority, prestane sa porovnávať s rovesníkmi podľa značkových tenisiek či mobilu. Naučí sa, že peniaze sú výsledkom rozhodnutí a snaženia, nie náhody alebo šťastia,“ dodáva Matej Kovařík.
Od prvej mince až po bankový účet
Keď deti dospievajú, prirodzene prichádza otázka prvého bankového účtu a karty. Aj tu platí, že rozhodujúce je pripraviť ich na zodpovednosť. „Platba kartou bolí menej ako hotovosťou, preto je dôležité nastaviť limity a pravidlá. Rodičia by mali deťom najprv ukázať rozdiel medzi fyzickými peniazmi a plastovou kartou,“ dodáva odborník.
Najčastejšie chyby rodičov
Podľa odborníkov rodičia často robia tri chyby:
- O peniazoch sa s deťmi nerozprávajú. Peniaze sú tabu, čo vedie k nepochopeniu hodnôt a výdavkov.
- Sú nedôslední. Keď sa s dieťaťom dohodnú na pravidlách, mali by ich dodržať. Inak sa učí, že záväzky nemajú váhu.
- Príliš skoro prenášajú zodpovednosť. „Nie je správne povedať: tu máš vreckové a rob si s ním, čo chceš. Bez vedenia rodičov sa deti ľahko naučia zlé vzorce správania,“ upozorňuje Matej Kovařík.
5 rád, ako viesť deti k finančnej zodpovednosti
- Rozprávajte sa s nimi. Peniaze nemajú byť tabu, bežné nákupy či výdavky je dobré vysvetľovať.
- Začnite s malými sumami. Vreckové má byť na drobnosti, postupne ho môžete zvyšovať.
- Odmeňujte úspechy rozumne. Skôr zážitkom než peniazmi.
- Ukážte im silu plánovania. Nech si odložia časť peňazí na neskôr.
- Buďte príkladom. Deti kopírujú finančné návyky rodičov viac, než si myslíme.
Finančná gramotnosť sa nezačína v škole, ale doma. Ak rodičia dieťaťu od malička vysvetľujú hodnotu peňazí, nechajú ho robiť drobné rozhodnutia a ukážu mu vlastným príkladom, ako sa správať zodpovedne, dávajú mu do života dar, ktorý sa mu zúročí viac ako akýkoľvek drahý darček.