-->

Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

VIETE, KOĽKO VÁS STOJÍ ÚČET V BANKE? PRI NESPRÁVNOM NASTAVENÍ MÔŽETE PREPLATIŤ AJ STOVKU ROČNE


05.05.2021

„Zmena banky nie je pre Slovákov bežná vec. Mnohí v rovnakej ostávajú aj celý život,“ tvrdí Michal Kozák, odborník na osobné financie PARTNERS GROUP SK. Dôvodom pritom ani nie je vysoká spokojnosť so službami finančného domu, ale skôr zmierenie sa s podmienkami, ktoré môžu byť pre klienta často aj nevýhodné. Kedy je naozaj čas na zmenu banky? Podľa odborníka vtedy, ak poplatky za vedenie účtu atakujú mesačne hranicu 15 eur, a pritom nepokrývajú služby, ktoré najčastejšie využívame.

Mesačné poplatky za vedenie účtu v bankách sa dnes štandardne pohybujú v rozmedzí od 0 po 15 eur. A práve horná hranica mesačných poplatkov by mala byť prvým signálom pre majiteľa účtu, že je najvyšší čas poobzerať sa po lepšej ponuke. „Mnohí klienti bánk sa jednoducho zmieria s vyššími mesačnými poplatkami a ani neskúšajú osloviť svoju banku so žiadosťou o výhodnejší balík služieb a nižší mesačný poplatok,“ hovorí Michal Kozák. Klienti takto preplatia každoročne o viac než stovku eur iba na vedení účtu. 

OVERTE SI, AKÉ SLUŽBY DOSTÁVATE MESAČNE V POPLATKU

Výber bežného účtu by mal podľa odborníkov kopírovať aktuálny životný štýl a s ním súvisiace požiadavky. Niektorí uprednostňujú online bankovníctvo a nepotrebujú kamenné pobočky, zaujímajú sa o užívateľsky jednoduché aplikácie a možnosť vyberať peniaze bez poplatku v bankomatoch na Slovensku aj v zahraničí. Iní zase potrebujú mať pobočku či širokú sieť bankomatov svojej banky v blízkom okolí. „Tieto kritériá sa rovnako ako aj služby, ktoré využívame, premietajú do celkovej výšky mesačných poplatkov. A aj keď niektoré banky ponúkajú zvýhodnené balíky s nulovým poplatkom, často si ich podmienia pravidelným využívaním viacerých služieb,“ varuje odborník. Medzi podmienkami tak môže byť napríklad povinnosť zriadiť si aspoň tri trvalé príkazy, založiť si sporiaci účet, uzatvorenie poistenia, investovanie do podielových fondov, alebo aj úver, využívanie kreditnej karty či povoleného prečerpania na účte. „Práve úverové produkty ponúkané ako benefit k lacnému bežnému účtu bývajú najviac rizikové. Spájajú sa s nimi vysoké poplatky v prípade, že klient nestihne vrátiť peniaze na účet či kreditnú kartu v bezúročnom období. Mesačne tak ,účet zdarma‘ extrémne preplatí práve na úrokoch,“ upozorňuje Michal Kozák.

POZOR, BALÍK SLUŽIEB NEMUSÍ BYŤ VŽDY VÝHODNÝ

Častou podmienkou lacnejšieho účtu v banke býva pravidelné zasielanie určitej sumy na účet alebo raz mesačne zrealizovaný väčší výber z bankomatu. „Pri každej podmienke si treba zvážiť, či ide o službu, ktorú naozaj aj využijete, a či ste schopní tieto podmienky každý mesiac splniť,“ varuje odborník. Slováci si totiž často nevšímajú, aké poplatky zaplatia banke, ak nesplnia pravidlá dohodnuté v balíku k bežnému účtu. Mnohí sa s týmto problémom stretli napríklad aj počas posledného roka, keď im v dôsledku koronaobmedzení prišla na účet nižšia, alebo neprišla žiadna výplata. „Banka pri nesplnení už len jednej podmienky automaticky účtuje vedenie účtu v plnej výške. Mesačne tak môže byť rozdiel vo výške poplatku aj päť a viac eur. V prípade jedného roka tak klient zaplatí banke iba za vedenie účtu aj sto eur navyše,“ tvrdí odborník. Za nesplnenú podmienku sa môže považovať aj zrušenie trvalého príkazu, zabudnutý väčší výber z bankomatu, alebo ak klient nevyužije v mesiaci aplikáciu svojej banky. Poplatky tiež môžu narásť, ak vyberáte peniaze z iných bankomatov, ak potrebujete vydať novú bankomatovú kartu alebo ak navštívite banku kvôli vkladu hotovosti na účet. 

PRED ZMENOU BANKY SI POZRITE, ČO JE V PONUKE

Ak sa s vlastnou bankou neviete dohodnúť na lepších podmienkach, je čas poobzerať sa inde. „Je lepšie, ak má klient aspoň základnú predstavu, aké služby potrebuje a ktoré bude využívať pravidelne. Dobrý základný prehľad poskytnú aj dostupné online porovnávače finančných produktov. Jedným z nich je napríklad financnykompas.sk,“ odporúča Michal Kozák. Väčšina bánk však už dnes vie vyskladať klientovi individuálnu ponuku často s nulovým alebo nízkym poplatkom za vedenie účtu. Získať tak môžete voliteľné limity na bankomatovej karte aj pri online bankovníctve, rôzne aplikácie v mobile, cestovné poistenie za zvýhodnené ceny, výbery v iných bankomatoch alebo aj v zahraničí bez poplatku či bezplatné sporiace účty a podúčty. „Špeciálne a základné účty ponúkajú banky aj študentom, seniorom a nízkopríjmovým alebo sociálne znevýhodneným klientom. Aj v tomto prípade si však treba ustrážiť využívanie len tých služieb, ktoré sú v balíku zahrnuté,“ dopĺňa.

NEZABUDNITE ZMENU BANKY HLÁSIŤ U ZAMESTNÁVATEĽA AJ NA ÚRADOCH

Prax ukazuje, že zmena banky u Slovákov nie je bežná vec. „Ľudia najčastejšie menia banku pri refinancovaní alebo vybavovaní novej hypotéky. Vtedy dostanú aj nový účet, často s viacerými výhodami, napríklad účet bez poplatku, zníženie úrokovej sadzby na úvere a iné,“ hovorí odborník. Výhodnejší úrok na hypotéke však ešte nemusí automaticky znamenať, že  zmena banky sa vyplatila. „Môže sa stať, že mám síce v banke lepšiu úrokovú sadzbu, ale za vedenie účtu, výbery v bankomatoch a na ďalších produktoch v konečnom dôsledku zaplatím viac ako v starej banke,“ spresňuje Michal Kozák. Rovnako odporúča sledovať si aj ostatné podmienky, za akých sme výhodnejšiu úrokovú mieru dostali. Jednou z najčastejších býva to, že klientovi musí na daný účet každý mesiac prísť výplata. Tým mu vzniká povinnosť ohlásiť zmenu účtu u zamestnávateľa, ale aj v Sociálnej poisťovni, komerčnej poisťovni, a ak investuje, tak aj v investičnej spoločnosti. „Ak má klient finančného poradcu, tak o väčšinu takýchto zmien sa nemusí starať. Na trhu však existujú aj banky, ktoré v rámci servisu a starostlivosti o klienta dokážu preniesť všetky trvalé príkazy či inkasné platby z predošlej banky,“ uzatvára odborník.