Prečo sa profesionálom nedarí prekonávať trh?
Rozsiahla štúdia výsledkov fondov ukázala slabinu manažérov fondov: časovanie trhov.
Dokážete si predstaviť meteorológov, ktorých predpovede daždivých dní sú v 90 % úplne chybné? Navyše takých, ktorí by vám za takéto predpovede ešte aj poslali faktúru? Pravdepodobne by ste ich prestali počúvať úplne.
To, čo by pri pomýlených predpovediach počasia každý považoval za nezmysel, na finančných trhoch očividne neplatí. Milióny investorov platia profesionálnym investičným manažérom vysoké poplatky za to, že sa pri svojich rozhodnutiach riadia rovnako kvalitnými predpoveďami ako spomínaní meteorológovia.
Odvážne tvrdenie nepochádza od advokátov pasívneho investičného prístupu, ale zo štúdie dvojice výskumníkov zo španielskych univerzít, ktorí zhromaždili a analyzovali výsledky viac ako 21-tisíc podielových fondov v 35 krajinách, od USA až po Thajsko, počas troch desiatok rokov. (Kompletná štúdia s názvom Mutual Fund Skill je voľné prístupná na internete.)
Množstvo informácií nie je krištáľová guľa
Výsledok ich skúmania je univerzálny a jednoznačný: investiční správcovia sú žalostne slabí v predpovedaní toho, čo sa na finančných trhoch udeje. Disciplína s názvom časovanie trhov nejde ani tým, ktorí sa jej venujú profesionálne.
Časovanie trhov je vo finančnom slangu označenie schopnosti identifikovať vhodný čas na kúpu a ideálny čas na predaj. Kto ju má, môže – aspoň teoreticky – na začiatku rastúceho trendu na akciovom trhu zvýšiť podiel akciových investícií a pred poklesom ich, naopak, znížiť. Podobne, ako keby ste presne vedeli, kedy si so sebou vziať dáždnik, pretože ho určite budete potrebovať.
Španielski výskumníci popri schopnostiach časovať trh analyzovali u správcov podielových fondov aj ich zručnosti pri výbere vhodných akcií. Zaujímalo ich nielen to, či vedia odhadnúť, kedy je správny čas nakupovať, ale aj to, do ktorých akcií investovať.
Kto nie je vo financiách doma, mohol by sa nazdávať, že s prístupom k superdrahým informačným terminálom, vlastnými analytickými oddeleniami a lukratívnym finančným ohodnotením budú manažéri fondov primerane dobrí aj v schopnosti časovať vývoj na finančných trhoch. Koniec koncov je to hlavná náplň ich práce. Dáta za tri desaťročia však tvrdia niečo iné.
Prekvapujúcim zistením štúdie je, že neschopnosť úspešne časovať trhy je spoločnou charakteristikou investičných profesionálov bez ohľadu na krajinu, v ktorej pôsobia. Prakticky všetci kupujú pri príliš vysokých cenách a predávajú pri nízkych – presný opak toho, čo sa od nich obvykle očakáva. Je to podobné, ako keby ste v predpovediach počasia neustále počúvali odporúčanie brať si slnečné okuliare, hoci v skutočnosti by ste skôr potrebovali dáždnik.
Takéto zistenie môže znieť prekvapujúco. Analyzované dáta nehovoria o premotivovaných správcoch amerických fondov ani o pohodlných európskych manažéroch. Od Austrálie až po Brazíliu, od Japonska až po Južnú Afriku, všade je evidentný rovnaký vzorec – úspešne časovať trhy je takmer nemožné bez ohľadu na miestne pomery, regulácie či investičnú kultúru.
Výber akcií? Funguje len niekde
O niečo lepšia je bilancia investičných profesionálov pri výbere vhodných konkrétnych investícií. Výsledky fondov naznačujú, že táto schopnosť je viditeľná u správcov fondov investujúcich na rozvíjajúcich sa trhoch. Na burzách v Indii či Brazílii sú profesionáli očividne úspešnejší pri hľadaní podhodnotených firiem ako na vyspelých trhoch v Japonsku či Nemecku. V týchto krajinách je množstvo informácií o firmách enormné a prístup k nim má takmer každý. To sťažuje nachádzanie výhody, ktorá by bola trvalo prehliadaná a umožňovala dosahovanie nadštandardných výnosov.
Prečo je však úspešné časovanie trhov také náročné, dokonca aj pre tých, ktorí sa tým živia? Dôvodov je viacero, no významnou mierou k tomu prispieva riadenie typického fondu v reálnom živote. Individuálni investori, ktorými môže byť ktokoľvek s finančnou aplikáciou v mobile, môžu nakupovať a predávať akcie rýchlosťou blesku, kedykoľvek si zmyslia.
Manažéri fondov takýto luxus nemajú. Každý deň musia brať ohľad na peniaze, ktoré do fondov prúdia od nových investorov, aj na tie, ktoré je potrebné vyplatiť tým odchádzajúcim. Medzitým musia neustále dbať na požiadavky diverzifikácie a obmedzenia od regulátorov finančných trhov. Ak by aj chceli časovať trh, robia to s veľkým nákladným tankerom, nie s vrtkým motorovým člnom.
Znamená to, že manažéri fondov sú zbytočnou (a najmä príliš draho platenou) finančnou profesiou? Nie celkom.. Individuálni investori sa dopúšťajú množstva iných chýb, ktorým sa profesionáli rutinne vyhýbajú. Mnohí „obývačkoví investori“ prichádzajú o peniaze, pretože sa vystavujú neprimeranému riziku, investujú do nástrojov, ktorým nerozumejú, alebo sa spoliehajú na investičné rady z anonymných diskusných fór na internete.
Dôležitú lekciu však ponúka španielska štúdia aj im: Ak je časovanie trhu investičnou disciplínou, ktorá nejde ani profesionálom, nemali by na túto superschopnosť spoliehať ani tí, ktorí sa trhom venujú vo voľnom čase.