-->

Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Prečo nepodliehať investičnej panike


24.07.2013

Začínajúci investori často citlivo vnímajú správy o zmenách na trhoch. Na paniku však nie je dôvod. Krátkodobé mediálne senzácie interpretované rôznymi analytikmi vôbec nemusia znamenať, že s vašou investíciou to nevyzerá ružovo.

Začínajúci investori často citlivo vnímajú  správy o  zmenách na trhoch. Na paniku však nie je dôvod.  Krátkodobé mediálne senzácie interpretované rôznymi analytikmi vôbec nemusia znamenať, že s vašou investíciou to nevyzerá ružovo.  

Hlavnou logikou tejto rady je priznanie si skutočnosti, že nik nevie, ako bude vyzerať budúcnosť. Najmä na finančných trhoch. Dobrých dôvodov na opatrnosť je pomerne dosť.No práve preto je lepšie dodržiavať hlavné zásady investovania, či obrátiť sa s prosbou o radu na odborníka, než podliehať mediálnym senzáciám. Na druhý deň môžu takéto predpovede vyzerať opäť úplne inak.

Dôvod prvý: Krátkodobosť


Keď médiá oslovia investičných analytikov, spravidla tak robia pre jediný dôvod – chcú počuť vysvetlenie a reakciu na podnet, ktorý sa stal nanajvýš pred pár hodinami. Stačí vyhlásenie šéfa niektorej z centrálnych bánk, správa o novom štatistickom údaji alebo čerstvý hospodársky výsledok známej firmy a médiá sa prostredníctvom finančníkov okamžite snažia o načrtnutie ďalšieho predpokladaného vývoja.

Problémom je, že hoci denne sa na svete stane množstvo zaujímavých udalostí, len máloktorá z nich má reálny potenciál ovplyvniť finančné trhy na viac ako pár hodín, nanajvýš dní. Ak vypukne požiar na ropnej plošine v Mexickom zálive, je možné, že komoditní obchodníci na chvíľu spanikária, a ak predtým nakupovali ropu, začnú sa jej zbavovať. Pokiaľ je však dlhodobý vývojový trend ropy rastúci, ani takáto nešťastná epizóda ho nedokáže zastaviť.

Dôvod druhý: Nik nevie o vás


Ak investiční analytici očakávajú nárast cien akcií v tomto roku, je to dobrá alebo zlá správa? Môže to znieť paradoxne, ale nemusí platiť ani jedna z možností. Pokiaľ ste mladý človek a s dlhodobým investovaním práve začínate, v skutočnosti vám môže byť jedno, či o rok budú akciové indexy hore o 3,9 % alebo 9,7 %. Váš investičný horizont je podstatne dlhší ako obdobie jedného roka.

Teoreticky tomu tak nemusí byť. Akcie majú vo svojich portfóliách aj ľudia, ktorí sa blížia k dôchodkovému veku, a informácia o tom, ako by sa ich hodnota mala vyvíjať v nasledujúcom roku, môže byť pre nich zaujímavá. Za predpokladu, že pri riadení svojich financií využívajú aj odborné poradenské služby, by ich ani ďalší rok na trhoch nemal veľmi trápiť. Každý finančný profesionál vie, aké riskantné je investovať do akcií všetky úspory a na krátky čas. Ak by ich klienta delil od odchodu do dôchodku len rok alebo dva, za štandardných okolností by už v akciách nemal hazardovať s podstatnou časťou svojho majetku. Investiční analytici na televíznej obrazovke nič nevedia o ľuďoch, ktorí ich počúvajú – o ich veku, investičnom horizonte, ochote akceptovať riziko strát. Držať sa vopred definovaného a dlhodobého plánu investovania je preto výhodnejšie ako reagovať na akékoľvek aktuálne tipy.

Dôvod tretí: Informačné preťaženie


Či investujete do akcií, dlhopisových fondov alebo komoditných nástrojov, prakticky denne máte možnosť dostať sa k novým informáciám. A to si ani nemusíte zapnúť televíziu alebo predplatiť noviny. Internet je domovom množstva dôveryhodných (ale aj podozrivých) informačných zdrojov. Neustále ich sledovať by bolo nielen extrémne vyčerpávajúce, no aj zbytočné.

Ak by totiž platilo, že pre správne investovanie je nevyhnutné poznať informácie medzi prvými, novinári by patrili medzi najbohatších ľudí na svete. Majú na to všetky predpoklady – určitú dávku inteligencie, exkluzívny prístup k informačným zdrojom a aj garanciu toho, že článok, ktorý píšu, vidia ako prví na svete. To, že novinári neodchádzajú do dôchodku ako obyvatelia rebríčka najbohatších ľudí na svete, nasvedčuje tomu, že sledovanie nových informácií, štatistík, názorov či odporúčaní nie je správnym prístupom pri investičnom rozhodovaní. Nič na tom nezmení ani to, že niektorý z názorov patrí renomovanému menu experta.