-->

Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Od vzdelania k vedomostiam


25.03.2013

Je jedno, akou menou platíte. Aj to, aká vysoká je inflácia alebo úrokové sadzby. Vzdelanie je jedna z mála investícií, ktoré sú dokonale odolné voči podobným nástrahám. Vedomosti a vzdelanie však nie sú synonymá. Sú veci, ktoré sa nenaučíte ani na vysokých školách. Teda aspoň zatiaľ. Napríklad to, že úspech v škole ešte neznamená úspech v kariére či podnikaní.

Je jedno, akou menou platíte. Aj to, aká vysoká je inflácia alebo úrokové sadzby. Vzdelanie je jedna z mála investícií, ktoré sú dokonale odolné voči podobným nástrahám. Vedomosti a vzdelanie však nie sú synonymá. Sú veci, ktoré sa nenaučíte ani na vysokých školách. Teda aspoň zatiaľ. Napríklad to, že úspech v škole ešte neznamená úspech v kariére či podnikaní.

Benjamin Franklin. Thomas Alva Edison. Walt Disney. Princezná Diana. Bill Gates. Steve Jobs. Ak vám nenapadne, čo všetky známe osobnosti spája, nemusíte mať výčitky svedomia. Nie je to informácia, ktorú by ste sa dozvedeli počas školských štúdií. Inak by to bola irónia – nik z nich totiž školu vôbec nedokončil. Stali sa úspešnými aj napriek tomu, že nikdy nestáli medzi absolventmi svojho ročníka. Alebo vďaka tomu?

 

Abstraktné počty

 

Krátky príklad: Ak náklad pšenice váži 3 942 libier, aká je jeho hodnota, ak jeden bušel stojí 50 centov a poklop na náklade váži 1 050 libier? Ak by ste mali k dispozícii kalkulačku a základnú informáciu o použitých jednotkách hmotnosti, je možné, že chvíľu by vám trvalo, kým by ste prišli na správne riešenie. A dokázali by ste sa popasovať aj s nasledujúcim zadaním? Aká je hodnota farmy v tvare štvorca, ak cena pôdy je 15 dolárov za aker a pri prechádzke okolo nej by ste prešli 640 tyčí?

Tyč už dnes nie je štandardne používaná dĺžková miera, no to v uvedených príkladoch nie je najzvláštnejšie. Dnes by odpoveď takmer určite potrápila aj stredoškolákov a pravdepodobne i na univerzitách by nebola núdza o takých, ktorí by s riešením váhali. Ani jeden zo spomínaných príkladov nie je vymyslený, reálne sa objavili na skúške z matematiky. Až na to, že písomku písali ôsmaci v americkom meste Salina (štát Kansas) v roku 1895.

Školáci v 21. storočí už v laviciach podobné úlohy neriešia. Matematika naďalej strpčuje väčšine z nich život, no jej zadania majú s reálnym životom spoločného podstatne menej ako písomka v americkej Saline. Je otázkou času, kedy z hlavy dokážu vysypať riešenie kvadratickej rovnice, jednoduchších rovníc či sínusovú vetu. Bez problémov ich použijú, ak úloha má matematický zápis. No ak je sformulovaná a šikovne skrytá v slovnom opise, prichádza problém.

 

Ovládnite počítače a peniaze

 

Školy sú miestom, kde deti po prvýkrát prichádzajú do systematického kontaktu napríklad s abstraktným svetom matematiky. Riešia úlohy, ktoré v reálnom svete budú za nich lúskať počítače, no niekedy to vyzerá tak, akoby sa školy usilovali vychovať zo svojich absolventov humanoidné kalkulačky a nie logicky uvažujúcich ľudí. Aj preto v posledných mesiacoch naberá na intenzite globálne hnutie, ktoré chce do školských osnov dostať programovanie. Schopnosť prinútiť počítač, aby dokázal aj niečo iné ako spustiť hru či textový editor, sa podľa aktivistov stane v blízkej budúcnosti nevyhnutná. Kto ju nezvládne, bude diskriminovať sám seba. Iróniou osudu je, že najviditeľnejšími protagonistami týchto snáh sú dvaja z najbohatších ľudí na svete, ktorí školu nikdy nedokončili: Bill Gates (Microsoft) a Mark Zuckerberg (Facebook).

Ak vám predstava programovania znie vzdialene, skúste z hlavy povedať, či sú akcie rizikovejšie investície ako dlhopisy a ako si menej riskantná investícia z tejto dvojice vedie v porovnaní s vkladom v banke. Šanca, že správnu odpoveď poznáte, je vysoká. Už len preto, lebo otázku čítate v newsletteri spoločnosti poskytujúcej profesionálne finančné služby. Takmer tri štvrtiny Slovákov ju však nepoznajú. Hlavným dôvodom je, že finančná gramotnosť zatiaľ nie je predmetom, ktorý by sa štandardne objavoval v školských rozvrhoch hodín. A to aj napriek tomu, že otázku financií rieši každý.

Efektívne narábať s peniazmi sa s troškou dobrej vôle môže naučiť každý. Základné pravidlá rozumného hospodárenia s nimi nie sú náročné na pochopenie. Sú to však vedomosti s najvyššou rentabilitou. Už len preto, že s ich pomocou dokážete rozlíšiť napríklad to, či je jedna pôžička výhodnejšia ako druhá, či lákavo znejúca ponuka na investovanie je reálna alebo skrýva podvod, ale aj to, či peniaze, ktoré určite budete potrebovať o rok, je lepšie uložiť na termínovaný vklad alebo použiť na vyskúšanie šťasteny na akciových trhoch.

Ak budete na pochybách o tom, či otázniky okolo svojich financií riešiť hneď alebo to počká ešte pár mesiacov, spomeňte si, že čas sú peniaze. Nielen pri investovaní (dlhší investičný horizont zvyšuje možnosť dosiahnutia vyšších výnosov), sporení (dlhšie sporiť znamená zinkasovať viac na úrokoch), ale aj pri dosahovaní vlastných cieľov. Čím skôr urobíte smerom k nim prvý krok, o to menej namáhavá cesta vás bude čakať.

 

Neúspechy posúvajú

 

Bariéra medzi abstraktným a praktickým myslením nie je jediným neduhom väčšiny vzdelávacích systémov. Rozdielnosť medzi akademickým a reálnym životom vidno aj v definícii neúspechu. Úspešní ľudia v biznise sú spravidla chodiacimi zásobárňami príbehov o pádoch, z ktorých sa museli pozviechať, aby sa dostali ďalej. Ich skúsenosti sú často zbierkou zlyhaní a neúspechov, z ktorých sa poučili a pokračovali. Kým zlyhania sú v živote mnohokrát cennými lekciami, na školách by ste za normálnych okolností pochopenie pre podobný spôsob zbierania skúseností hľadali len ťažko. Stačí zaváhať raz, a nevydarená skúška vás dokonca môže predčasne poslať zo školy.

Apropo – skúšky. Pre študentov sú spravidla nočnou morou. Najmä posledné hodiny pred dôležitými skúškami trpia deformáciou relativity – pre niektorých sú večnosťou, pre iných zúfalo krátkym časom, v ktorom je potrebné stihnúť nielen doučiť sa ešte čosi nové, ale vedomosti si aspoň narýchlo zopakovať. Zrejme niet nikoho, kto by podobné stresy nepoznal na vlastnej koži alebo u niekoho blízkeho.

Pravda však je, že nech už v živote budete neskôr robiť čokoľvek, určite to nebude také zúfalé, aby ste počas noci v hodinových intervaloch napĺňali kávové hrnčeky a pri prvých ranných lúčoch sa pokúšali povzbudiť pozornosť studenou sprchou.

Ak preto budete na pochybách, či dril v školských laviciach má nejaký zmysel, netrápte sa zbytočne. Zlou správou je, že ak si zaumienite byť úspešní, školou sa vzdelávanie určite neskončí. Dobrou je to, že také tvrdé to už nebude.