-->

Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Mediálne správy: menej môže byť viac


06.05.2019

Je lietanie riskantnejší spôsob prepravy ako automobil? Je pri tvorbe vašich úspor na dôchodok investovanie do akcií riskantnejšie ako do bezpečnejších dlhopisov? Ak máte nutkanie súhlasiť, je pravdepodobné, že patríte medzi aktívnych konzumentov spravodajstva. Na vlastnú škodu.

Každý deň prinášajú médiá správy, ktoré budia hrôzu: havárie, teroristické útoky, kriminalita, prepady na finančných trhoch. Informácie, ktoré sa k nám dostávajú, majú výrazný vplyv na to, akým spôsobom uvažujeme. A skresľujú to, ako by sme uvažovať mali.

 

Útok na emócie

Keď budete o chvíľu čítať alebo sledovať váš obľúbený zdroj informácií, urobte si malú analýzu. Všimnite si, koľko zo správ, ktoré zaujmú vašu pozornosť, vo vás vyvolá hnev, strach, smútok alebo znechutenie. Je pravdepodobné, že väčšina správ bude útočiť na niektorú z týchto (alebo ďalších) emócií.

Nemalo by to byť žiadne prekvapenie. Tvorcovia správ majú za úlohu nielen informovať, ale usilovať aj o inú vzácnu komoditu: váš čas a vašu pozornosť. To je dôvod, prečo v televízii nikdy nevidíme živý vstup, v ktorom by reportér do kamery oznamoval: „Nachádzam sa práve na ulici, na ktorej sa už celé roky nič zaujímavé nestalo. Ľudia po nej ráno chodia do práce, predpoludním na nej vidno mamičky s kočíkmi a popoludní sa tadiaľto preháňajú deti cestou zo školy.“

Takáto informácia môže byť pre vás dôležitá, ak hľadáte pokojné a bezpečné bývanie, no pre väčšinu ľudí bude úplne bezvýznamná – nevyvolá v nich žiadnu emocionálnu reakciu. Snaha o získanie pozornosti funguje ako filter, prejdú ním len správy, ktoré majú potenciál v boji o ňu zvíťaziť.

 

Skreslené vnímanie reality

Výsledkom takéhoto filtra je, že skresľujú naše vnímanie sveta. Každý z nás videl obrázky po havárii lietadla, ktorá mala tragické následky. Hora trosiek, kúdole dymu, desiatky obetí. Len málokto dokáže aj po pozretí takýchto záberov povedať, že lietadlá sú stále najbezpečnejšou formou prepravy a mali by ste sa v nich cítiť bezpečnejšie ako vo vlastnom aute.

Podobné správy majú dôležitý nežiaduci dôsledok – skresľujú naše vnímanie sveta. Správa o leteckej katastrofe môže byť profesionálne zvládnutá, no nedozviete sa v nej o tisíckach ďalších letov, ktoré v ten deň bezpečne pristáli. To spôsobuje, že väčšina ľudí si do lietadla sadá s väčšími obavami ako do auta.

Skresľovanie reality je aj súčasťou finančného spravodajstva. Kedy ste naposledy zachytili správu o dianí na akciovom trhu? Pokiaľ takéto informácie nesledujete podrobne z profesionálneho záujmu, je pravdepodobné, že to bolo pred pár mesiacmi. V čase, keď akciové trhy po celom svete začali prudko padať. Skutočnosť, že v priebehu pár týždňov padli o približne 20 %, vyvoláva obavy. To zvyšuje šance na to, že takéto správy zaujmú. No zachytili ste aj to, že ceny akcií sú už späť na predchádzajúcich úrovniach?

Takáto selekcia prispieva k rozšírenej predstave o tom, že investovanie do akcií je mimoriadne adrenalínovou disciplínou. A ak si chcete vytvárať úspory na niečo dôležité, ako napríklad dôchodok, nemali by ste riskovať a uprednostniť bezpečnejšie investície, akými sú dlhopisy. Faktom však je, že aj napriek takýmto výkyvom sú akcie v dlhodobom horizonte vaším najziskovejším spojencom.

Záujem médií najmä o negatívne správy má ešte ďalší, menej nápadný efekt: funguje ako spínač aktivity. Informácia o prudkých poklesoch akciových trhov alebo dôchodkových fondov vyvoláva nutkanie „niečo“ urobiť – zmeniť riskantnejší fond za bezpečnejší alebo zbaviť sa všetkých investícií. Sú to prirodzené reakcie, je ťažké im odolať. Jednoduchšie riešenie však existuje: venovať menej pozornosti podobným správam.