-->

Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Investori v Európe? Úplne iní ako v Amerike, tvrdia neobrokeri


02.03.2023

Niektoré rozdiely medzi Európanmi a Američanmi pozná každý. Vzdialenosti meriame v kilometroch, nie v míľach. Na meranie teploty si vystačíme stupňami Celzia, nie Fahrenheita. Ďalšie rozdiely sú menej nápadné a často si ich ani neuvedomujeme.

Spomeniete si ešte na hystériu okolo tzv. meme akcií, ktorých bol plný internet? Šialenstvo, ktoré vyvolali akcie firiem ako Gamestop či AMC? Podľa zahraničných médií (prevažne amerických) to vyzeralo, akoby ich kupoval každý, kto si bol schopný otvoriť investičný účet. U nás? Takmer nikto.

Rozdiely v investičných preferenciách Európanov a Američanov sa stávajú aktuálnou témou. Je to dôsledok nárastu tzv. neobrokerov, internetových – zvyčajne mobilných – aplikácií, ktoré jednoduchou formou umožňujú nákup a predaj čohokoľvek, čo má na trhoch cenu. Od akcií cez ETF fondy až po extrémne špekulatívne kryptomeny a finančné deriváty.

Rastúca popularita týchto aplikácií vyvoláva záujem (a aj obavy) regulátorov. Európsky úrad pre dohľad nad trhmi a cennými papiermi (ESMA) vydal začiatkom roka správu, v ktorej síce víta nástup nových investičných a obchodných platforiem, no avizuje zvýšenú potrebu „zaistiť ochranu pred praktikami, ktoré môžu poškodiť spotrebiteľov“. „Podstatne zjednodušený prístup k širokej škále produktov, medzi ktorými sú aj vysoko riskantné produkty, by mohol nabádať na riskantnejšie správanie,“ varuje ESMA.

Dotknutí neobrokeri kontrujú: európski investori nie sú americkí. Trade Republic, ktorá sama seba označuje za najväčšiu „sporivú“ schému v Európe a ponúka investovanie do ETF fondov, akcií, derivátov aj kryptomien, ponúka aj reálne dáta. Keď v prvom štvrťroku 2021 vrcholila v USA mánia okolo meme akcií, dotklo sa ich len 8 % klientov Trade Republic. A deriváty? Aspoň jeden obchod s nimi urobil len každý dvadsiaty klient.

Keď teda budete najbližšie čítať o novej nákupnej horúčke, ktorej prepadol už takmer každý, no okolo seba nebudete poznať nikoho takého, nebude to tým, že žijete v izolovanej bubline, ale v Európe.