-->

Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Biznis lekcie - Bohemian Rhapsody


02.04.2019

Americký film Bohemian Rhapsody ovládol svetové i slovenské kinosály. Pre mnohých je to príbeh jednej z legiend svetovej hudobnej scény. Ponúka však i inšpiráciu, ako sa správať k peniazom a svojmu biznisu.

O tom, že tvorcovia filmu sa trafili do vkusu filmových a hudobných fanúšikov, niet pochýb. Už tržby z premiérového víkendu, počas ktorého bol uvedený, vyrovnali takmer celé náklady na jeho výrobu. Po pár dňoch už bolo jasné aj to, že ide o najziskovejší autobiografický príbeh, aký sa v dejinách kinematografie podarilo sfilmovať.

Film katapultoval predaje albumov skupiny, ktorá vznikla už v roku 1970, do závratných výšin. Ak ste ho videli, napadlo by vám, že ponúkne aj nenápadné lekcie o financiách a biznise?

 

Lekcia č. 1: Na príbehu záleží

Ak nepatríte k strednej a staršej generácii, je pravdepodobné, že titulnú pieseň Bohemian Rhapsody ste síce poznali z rádia, ale nemali ste žiadny dôvod venovať jej väčšiu pozornosť. Hudobní producenti sa neustále pokúšajú zaujať našu pozornosť novými a novými hitmi. Po pozretí filmu to však už neplatí.

Kým ste neprišli do kinosály, o skupine Queen ste nemuseli vedieť nič. Po pozretí filmu je všetko inak. Už nepočujete len Queen, ale hlas Freddieho Mercuryho, ktorého príbeh poznáte. Vybavia sa vám aj ostatní členovia kapely, ich trápenia, vzájomné nezhody, úspechy i pády. Queen je odrazu úplne iná kapela ako tie, ktoré budete počuť zajtra. Platí to aj v biznise a pri vedení ľudí. Ak nechcete byť na trhu ľahko zameniteľnou značkou, vaši klienti by mali poznať nielen to, čo robíte, akí ste skvelí. Budú mať k vám bližšie, ak budú poznať aj to, čím ste si museli prejsť na ceste k úspechu. Ak budú poznať váš príbeh.

 

Lekcia č. 2: Bez rizika to nejde

„Vypredali sme všetky internáty a krčmy v okolí Glasgowa a ja teraz trčím v pustine a napchávam sa sendvičom,“ rozčuľuje sa bubeník Queenu Roger Taylor (Ben Hardy) vo chvíli, keď je na ich dosluhujúcej dodávke potrebné vymeniť koleso priamo na ceste. Freddie Mercury (Rami Malek) mu kontruje: „Problém je v tom, že nemyslíme dopredu.“ A navrhne nahranie albumu. „To si nemôžeme dovoliť,“ počuje vzápätí. O pár sekúnd neskôr už Queen predávajú za symbolickú cenu svoj jediný dopravný prostriedok, len aby získali peniaze na možnosť prenajať si na pár hodín nahrávacie štúdio.

Z pohľadu hudobnej skupiny to bol riskantný krok. Vytvorenie demo nahrávok nie je pre žiadnu hudobnú skupinu garanciou úspechu. Neplatí to dnes a neplatilo to ani v 70. rokoch minulého storočia. Rýchly skok do sveta biznisu: pokiaľ v ňom stavíte len na istotu, nikam sa nedostanete. Platí to aj pri investovaní. Ak s ním len začínate a pred sebou máte ešte dlhý investičný horizont, bolo by chybou hľadať pre svoje úspory ten najbezpečnejší prístav. Pokiaľ chcete využiť príležitosť naplno, pozornosť by ste mali upriamiť tam, kde sa peniaze naozaj zhodnocujú, i keď nie vždy budú výkyvy trhov príjemné.

 

Lekcia č. 3: Nebojte sa

Keď skupina natočila album A Night at the Opera (1975), prvou reakciou ich nahrávacej spoločnosti bolo odmietnutie. „Je vám jasné, že opera nikoho nezaujíma?“ opýtal sa ich producent. Skríženie hudobných žánrov do nového hudobného mixu však nebol jediný problém Queenu. Titulná skladba Bohemian Rhapsody nielenže prekračovala zaužívané definičné rámce hudobných štýlov, ale bola takmer dvakrát taká dlhá ako songy, ktoré rádiá púšťali. Len čo sa však rozozvučala v éteri, vyvolala šialenstvo. Britskí rockeri vytvorili dopyt, ktorý predtým neexistoval.

V biznise sa podobné situácie objavujú neustále. „Ak by som sa pýtal, čo ľudia potrebujú, povedali by, že rýchlejšie kone,“ vyhlásil svojho času Henry Ford. Úspešný biznis je nielen otázkou dobrého manažmentu, ale i odvážnej vízie. To isté aj pri investovaní. Skúste vygoogliť zoznam úspešných investorov a snažte sa nájsť takých, ktorí stavili len na konzervatívne portfóliá. Pomôcka: ak nechcete zbytočne zabiť čas, ušetrite si ho na niečo zmysluplnejšie.