-->

Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Ako predpovedať budúcnosť


21.12.2012

Je ťažké predpovedať čokoľvek, najmä budúcnosť. Záver roka však patrí medzi obdobia, keď ľudia radi zabúdajú na to, že nik nevie, ako bude vyzerať svet, ekonomika alebo finančné trhy o pár rokov neskôr. Nebudeme vám nahovárať, že to dokážete. No ak už silou-mocou budete niekoho chcieť presvedčiť o opaku, prečítajte si aspoň náš minimanuál

Je ťažké predpovedať čokoľvek, najmä budúcnosť. Záver roka však patrí medzi obdobia, keď ľudia radi zabúdajú na to, že nik nevie, ako bude vyzerať svet, ekonomika alebo finančné trhy o pár rokov neskôr. Nebudeme vám nahovárať, že to dokážete. No ak už silou-mocou budete niekoho chcieť presvedčiť o opaku, prečítajte si aspoň náš minimanuál

1. Dobrá predpoveď musí zaskočiť
 

Ak chcete svojou predpoveďou zaujať, mali by ste ňou šokovať. Jedine tak máte šancu, že vaša vízia budúcnosti nebude prehlušená inými, odvážnejšími. Znie to smiešne? Možno áno, no to neznamená, že takýto prístup nefunguje. Naopak – viaceré finančné inštitúcie zámerne používajú šokujúce predpovede, ktoré plnia hneď niekoľko funkcií.

Prvou je, samozrejme, upútanie pozornosti. Tú im radi venujú médiá, ktoré by za iných okolností museli tradične informovať napríklad o cenách kaprov, vianočných stromčekov, preplnených obchodných centrách. Cez médiá sa šokujúce predpovede dostávajú ďalej, až kým si na ne nik nespomenie.

2. Nezabudnite na čísla
 

Čísla majú magickú moc. Dokážu dodať dôveryhodnosť aj tej najväčšej hlúposti. Stačí, ak k nej jednoducho pridáte číslo. Len nedávno médiá po celom svete zachvátila hystéria, keď citovali správu Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), podľa ktorej hrozilo ľuďom s prirodzenými blond vlasmi vyhynutie. Britská BBC dokonca informovala, že „blondíni do roku 2202 úplne vymiznú“. Diváci populárnej americkej rannej šou Good Morning America sa z televízie dopočuli, že blondiaci „úplne zmiznú z povrchu zemského v priebehu nasledujúcich dvoch stoviek rokov“. Dôvodom mal byť vedecký fakt, že „blonďavý gén“ jednoducho nie je taký silný ako jeho tmavší náprotivok.

Panika trvala až do chvíle, kým sa k slovu neprihlásila všade citovaná – a inak rešpektovaná – WHO. Dôrazne poprela, že by niekedy vôbec podobnú štúdiu robila. S úradníckym šarmom vo vyhlásení dodala aj to, že na budúcnosť blondínov (a blondínok) nemá nijaký názor. Niečo sa vám nepozdáva? Pravda je, že žiadna takáto štúdia neexistovala. Aj to, že médiá o nej napriek tomu informovali. Veď ako by mohla byť takáto predpoveď falošná, keď v nej bol dokonca presný rok?

3. Pozerajte do ďalekej budúcnosti
 

Ak sa príliš zhostíte funkcie proroka, je šanca, že pri zvolení správnej miery zaskočenia a dôveryhodne znejúceho čísla bude mať vaša predpoveď dlhšiu životnosť. Pre takéto prípady je vhodné načasovať takúto víziu do bezpečne vzdialenej budúcnosti. Ideálne takej, ktorá bezpečne presahuje aspoň jednu desiatku rokov.

Dôvody sú viac-menej taktické. Je prakticky vylúčené, aby sa niekto po viac ako desiatich rokoch pamätal presne na čokoľvek, čo v minulosti počul. A navyše – počas takéhoto dlhého obdobia je prakticky isté, že každý z nás bude konfrontovaný s ešte odvážnejšou predikciou, ktorá tromfne všetky predchádzajúce. To platí aj o takej odvážnej predpovedi, akou je koniec sveta. Tak schválne. Verili by ste tomu, že podľa odhadov antropológov z amerického MIT už na konci roka 2017 si aspoň 70 % ľudí nedokáže spomenúť, kedy mal ten koniec sveta nastať?

 

Desať predpovedí, ktoré mali smolu (a nezabudlo sa na ne):

 

„Potrvá roky, a ja sa toho nedožijem, než sa žena stane premiérkou.“

- Margaret Thatcherová, 26. október 1969

 

„Kto, dočerta, bude chcieť počuť hercov hovoriť?“

- H. M. Warner (Warners Brothers) o budúcnosti filmového priemyslu (1927)

 

„Do júna to zmizne...“

- magazín Variety o budúcnosti rock'n'rollu

 

„Najväčší antitalent, s akým som kedy pracoval.“

- šéf nahrávacej spoločnosti Decca pri odmietnutí Buddyho Hollyho

 

„Neexistuje dôvod, prečo by niekto chcel mať počítač doma.“

- Ken Olsen, šéf Digital Equipment Corp. (1977)

 

„Televízia nevydrží dlho, pretože ľudia sa rýchlo unavia z každodenného zízania do preglejkovej škatule.“

- Darryl Zanuck, filmový producent, 20th Century Fox (1946)

 

„Mal by si sa vrátiť k šoférovaniu nákladiakov.“

- koncertový manažér vyhadzujúci Elvisa Presleyho (1954)

 

„Nevie hrať. Nevie spievať. Začína plešivieť. Len trochu tancuje.“

- verdikt filmovej spoločnosti po kamerových skúškach Freda Astaira (1928)

 

„Vysávače na jadrový pohon budú realitou pravdepodobne už do desiatich rokov.“

- Alex Lewyt, prezident výrobcu vysávačov Lewyt Corp., v New York Times (1955)

 

„Spravíte lepšie, ak sa vyučíte za sekretárku alebo sa aspoň vydáte.“

- odporúčanie modelingovej agentúry Marilyn Monroe (1944)